Hadith Makanan dan Minuman


1. Sesungguhnya Allah baik dan tidak mengabulkan (menerima) kecuali yang baik-baik. Allah menyuruh orang mukmin sebagaimana Dia menyuruh kepada para rasul, seperti firmanNya dalam surat Al Mukminun ayat 52: “Hai rasul-rasul, makanlah dari makanan-makanan yang baik-baik dan kerjakanlah amal yang shaleh.” Allah juga berfirman dalam surat Al Baqarah 172: “Hai orang-orang yang beriman makanlah di antara rezeki yang baik-baik.” Kemudian Rasulullah menyebut seorang yang melakukan perjalanan jauh, rambutnya kusut dan wajahnya kotor penuh debu menadahkan tangannya ke langit seraya berseru: “Ya Robbku, Ya Robbku”, sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dia diberi makan dari yang haram pula. Jika begitu bagaimana Allah akan mengabulkan doanya? (HR. Muslim)  Continue reading

Telur Tiruan


Awasi telur tiruan di pasaran

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menasihatkan pengguna di Malaysia supaya berhati-hati ketika membeli telur kerana terdapat telur tiruan dijual di pasaran.

Pagi ini, seorang pengguna datang ke pejabat CAP bersama sedulang telur yang agak luar biasa bentuknya. Menurut beliau, apabila dimasak, telur itu tidak berbau seperti telur biasa dan tidak mempunyai sebarang rasa. Oleh kerana beliau berasa ragu-ragu dengan kandungan telur yang dibelinya itu, beliau membawa telur-telur tersebut ke pejabat CAP dan terus membuat aduan mengenainya.  Continue reading

Bisfenol A dalam Botol Susu Bayi

Menurut berita di Buletin Utama malam tadi, Menteri Kesihatan DS Liow Tiong Lai umumkan pengharaman botol susu bayi polikarbonat kerana mengandungi bahan kimia ‘Bisphenol A’ (BPA) yg boleh mengganggu fungsi hormon dan saraf bermula 1 Mac 2012.

Sebenarnya fungsi bahan kimia ini diguna utk botol lebih keras dan nampak lutsinar. Yang bahayanya Bisphenol A ni senang terurai pada suhu tinggi atau tercalar pada permukaan botol.   Continue reading

By Testingunderground Posted in Health

Pening, muntah, pengsan sebab terlalu lama depan komputer.

Pernah terjadi masa aku keja kat kedai komputer, seorang pelanggan remaja pengsan semasa berkunjung ke situ dengan tiba-tiba sahaja membuatkan semua orang panik dan mengelabah..nasib baik dia hanya pengsan beberapa saat sahaja..namun bunyi kuat semasa dia rebah amat menakutkan .Inilah pengalaman pertama yang pernah aku lihat dengan mata kasar aku sendiri..dimana remaja tersebut dikatakan suka bermain permainan komputer berhari-hari…asyik berkurung dalam bilik tanpa makan dan minum…mukanya pucat macam mayat hidup seperti kurang darah..dan sejak akhir-akhir ini juga ..terdengar beberapa webmaster dan programmer diserang dengan pelbagai jenis penyakit sehingga ada diantaranya begitu kritikal sehingga terpaksa dimasukkan ke wad hospital untuk pemantauan kesihatannya. Malah ada diantaranya telah sampai ke tahap kritikal sehingga diserang penyakit angin ahmar.
By Testingunderground Posted in Health

Kena Tindih @ Lumpuh Waktu Tidur (Sleep Paralysis)

Anda pernah dihimpit hantu ketika sedang tidur? Mungkin semua orang pernah mengalami situasi ini. Sekiranya kejadian ini berlaku, kita seperti kena tindih, tidak boleh menggerakkan seluruh badan walaupun dalam keadaan sedar dan mata separuh terbuka. Masa tu, mulalah nampak benda yang bukan-bukan. Makhluk hitam dan sebagainya. Geram betul kalau benda tu berlaku. Mulut mulalah terkumat-kamit baca Ayat Kursi tapi still tak boleh gerak juga. Lepas dah lebih kurang 5 minit, baru boleh bergerak. Seram sejuk jugalah.

Fenomena Hantu Tindih (gambar hnayalah hiasan)

Fenomena Hantu Tindih (gambar hanyalah hiasan)

Masa kat asrama dulu, member-member pernah kena tindih/himpit hantu ni. Biasanya berlaku selepas balik kuliah dalam keadaan penat dan selalunya berlaku masa mula nak tidur-tidur ayam. Masa tu, rasa sesak nafas, dengar bunyi mengilai lah, terasa ada benda cuit-cuit badan saya. Seram siot..

Continue reading

By Testingunderground Posted in Health

Nak beli ketuhar microwave atau ketuhar elektrik ??

“Ketuhar gelombang mikro atau lebih popular dengan nama inggerisnya microwave oven, ialah antara gajet moden yang popular dikalangan para suri rumah dan pengusaha restoran di dunia sebagai jalan pintas menyediakan makanan untuk keluarga dan pelanggan.

Ketuhar ini amat popular kerana kecekapannya memanaskan makanan dalam sekelip mata. Lebih-lebih lagi, amat membantu pada bulan puasa, waktu sahur. Para ibu dan isteri hanya perlu masukkan makanan ke dalam ketuhar dan tekan punatnya…nyit. ..nyit… nyit dan tinggg….! Makanan panas sudah pun terhidang. Justeru, hampir setiap rumah kini memiliki microwave oven.

Continue reading

By Testingunderground Posted in Health

Red Eyes And Dirty, But Normal Sight!?!

You may have had red eyes, itchy, watery, and irritation. Various ophthalmic products are now scattered on the market. Then the eye drops should not it? dangerous red eye?

Itchy and watery eyes can be caused by infection with bacteria, viruses, fungi, dry eye, foreign bodies in the eye, injury, chemicals, or it could be due to allergies. So, not all because of germs. Meanwhile, slimy and dirty eye is often caused by infection in one eye membranes, ie conjunctiva, the infection called conjunctivitis. Red eye usually occurs because the widening of blood vessels. Dilation of blood vessels could be due to infection. In addition, his red eyes can also occur due to rupture of one of the blood vessels of the eye. Symptoms due to the rupture of blood vessels are usually more severe.

Because the causes are many, then too many types of illness. It can not be generalized. One of the diseases that cause red eyes, dirty, watery, but normal vision is conjunctivitis.  Continue reading

By Testingunderground Posted in Health

Simptom Serangan Jantung

1. Cemas
Serangan jantung boleh menimbulkan rasa cemas atau ketakutan atas kematian.

2. Sakit dada
Memang tak semua sakit dada menjadi penunjuk serangan jantung. Rasa sakit ini kadang diibaratkan seperti dada yang dihempap sesuatu yang berat.

3. Batuk atau bersin terus-menerus
Boleh menjadi simptom sakit jantung akibat pengumpulan cecair di paru-paru.
4. Pening
Jangan menganggap remeh pening ini kerana ini boleh saja boleh menyebabkan sakit jantung.

5. Penat
Merasa kepenatan sepanjang hari boleh menjadi simptom dari kegagalan jantung berfungsi dengan sempurna.

6. Mual atau tidak nafsu makan
Sebenarnya bukan perkara yang biasa ketika serangan jantung, seseorang merasa sakit perut atau muntah. Namun, pembengkakan di bahagian perut yang dikaitkan dengan sakit jantung memang boleh mengganggu nafsu makan.

7. Sakit di bahagian tubuh lain
Dalam kebanyakan serangan jantung, rasa sakit bermula dari dada dan menyebar ke bahu, lengan, siku, punggung, leher, rahang, atau perut. Ada kalanya mereka yang mengalami serangan jantung tidak merasakan sakit dada. Hanya ada rasa sakit di kawasan tubuh yang lain. Rasa sakit pun boleh datang dan pergi.

8. Denyut jantung cepat atau tidak teratur
Semasa denyut jantung cepat dan tidak teratur, apalagi apabila rasa lemas, atau nafas pendek, boleh menjadi tanda serangan jantung, sakit jantung, ataupun aritmia.

9. Sukar bernafas
Ada kalanya seseorang yang mengalami serangan jantung tidak merasakan sakit atau tekanan di dada, tetapi merasa kesulitan bernafas.

10. Berpeluh
Perlu waspada kalau tiba-tiba anda berpeluh padahal sedang duduk di kerusi.

11. Tubuh bengkak
Sakit jantung boleh menyebabkan cecair terkumpul di dalam tubuh. Akibatnya di bahagian tubuh seperti kaki, perut, dan pergelangan kaki, bengkak.

12. Sangat lemah
Mereka yang mengalami serangan jantung merasakan rasa lemah yang amat sangat. Rasanya mereka tidak boleh memegang sehelai kertas di antara jarinya.

Penyakit Kencing Manis

 

 

Penyakit kencing manis

 

 

ataupun DM (Diabetes melitus; Inggeris = diabetes mellitus) merupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan hiperglisemia (tinggi kandungan glukosa dalam darah), terutamanya selepas pengambilan makanan, pada penghidapnya.

 

Secara umumnya, penyakit kencing manis dapat digolongkan sebagai :

  • Diabetes jenis pertama (I)

DM-I juga dikenali sebagai diabetes bersandar insulin (IDDM – ‘Insulin Dependent Diabetes Mellitus’) atau diabetes awal remaja. Diabetes jenis I dicirikan dengan kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas. Biasanya, penghidap diabetes jenis pertama mula mendapat simptom penyakit semasa kanak-kanak atau remaja. Disebabkan oleh kegagalan penghasilan insulin semula jadi oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dari luar untuk pengawalan tahap glukosa darah.

  • Diabetes jenis kedua (II)

DM-II boleh disebabkan oleh kerintangan insulin (penurunan sensitiviti tisu badan terhadap insulin) dan/atau penghasilan insulin yang berkurangan. Diabetes jenis II, oleh kerana masih mempunyai sedikit sebanyak insulin dari pankreas, boleh dikawal secara pemantauan pangambilan makanan, pengurangan berat badan, bersenam, dan pengambilan ubat secara makan/suapan (suntikan insulin diperlukan dalam keadaan tertentu sekiranya pengambilan ubat secara makan kurang berkesan atau memberi kesan samping serius kepada pesakit).

rujukan lanjut di : http://ms.wikipedia.org/wiki/Penyakit_kencing_manis

 

 

 

 

 

Tips kesihatan untuk menghadapi masalah Kencing Manis :

Continue reading

ALKARADIX CHLOROPHYLL DROPS

Apa itu Alkaradix Chlorophyll Drops (ACD)?

ACD ialah satu formulasi saintifik canggih menggunakan alkali konsentrasi tinggi dengan ekstrak chlorophyll untuk mengurangkan keasidan dalam badan.

Apakah fungsi ACD?

ACD membantu menyingkirkan keadaan berasid dalam badan. Ianya sangat berkesan meninggikan pH minuman ke tahap pH 8.5 ke atas untuk menurunkan asid. Continue reading

Putihkan gigi secara semulajadi, jauhi fluoride…

Sebagaimana kita semua tahu, semua ubat gigi mengandungi fluoride iaitu suatu bahan kimia pemutih gigi dan pencegah gigi berlubang yang sangat toksik dan memberi kesan buruk kepada kesihatan kita, seperti menganggu sistem enzim, merosakkan sistem pertahanan badan, meningkatkan arthritis, dsb. Dari segi toksiknya, fluoride lebih bahaya daripada plumbum (lead) dan hanya kurang sedikit daripada arsenik, dan dalam tempoh jangka panjang ia berkumpul dalam tulang kita.

Sedikit fakta asas tentang ketoksikan fluoride seperti di bawah ini…

The Dangers of Fluoride and Fluoridation

by Michael Schachter M.D., F.A.C.A.M.

Approximately half of the United States’ drinking water supply is fluoridated in an attempt to reduce dental cavities in children. Is this state of affairs justified? Is it safe?

Most Americans are unaware of the dangers of ingesting fluoride. Most dentists, physicians and scientists are unaware of the dangers of fluoride and water fluoridation. According to a 1988 article in the prestigious Chemical and Engineering News, scientific voices of opposition to fluoridation have been suppressed, since 1950 when the U.S. Public Health Service first endorsed fluoridation. Power tactics including threats, ridicule and frank censorship aimed at scientists and clinicians knowledgeable about fluoridation have prevented the truth about fluoride to be disseminated to the science world as well as to the public. Whenever a public agency is charged with objectively evaluating the safety of a procedure while at the same time endorsing and recommending it, a serious conflict of interest is set up. This is exactly the position of the U.S. Public Health Service for the past 44 years. Continue reading

By Testingunderground Posted in Health

H1N1 dan Micheal Jackson: Suatu Iktibar

https://i0.wp.com/www.imbrandon.com/wp-content/uploads/2009/06/michael-jackson.jpg

1. Dunia kini digamatkan dengan penularan wabak Selesema Babi yang kemudiannya disebut sebagai Influeza A [ H1N1 ] . Kepantasannya menular ke seluruh dunia sama deras dengan berita kematian Micheal Jackson yang juga meletakkan suasana dunia menjadi gamat seketika.

2. Negara kita tidak terkecuali menerima kesan dari keduanya [ H1N1 dan Mitos Micheal Jackson ] beberapa buah sekolah terpaksa ditutup dan pelajarnya dikuarantin. Angka yang disyaki menerima jangkitan virus merbahaya ini semakin meningkat.

3. Masyarakat sebahagiannya menjadi panik menerima ancaman virus ini, sama tahap dengan histeria yang berlaku kepada peminat Micheal Jackson sejurus mereka mendengar berita kematian bintang pujaan mereka.

4. Segala aktiviti tergendala, malah menimbulkan rasa resah dikalangan rakyat terhadap penularan wabak berjangkit ini . Namun usaha yg diambil tidak serius dan berkesan dari pihak berwajib selain hanya menyabarkan rakyat agar jangan panik . Biarpun WHO telah mengarahkan langkah tindak yang tegas dan serius.

5. Mungkin pihak berwajib telah bertindak , namun belum meyakinkan masyarakat lantaran peningkatan angka mereka yang dijangkiti virus tersebut. Suka atau tidak , kerajaan mesti menggandakan usaha mereka agar rakyat dan negara benar – benar selamat . Serentak itu , saya mencadangkan agar kerajaan mengarahkan seluruh masjid mengadakan solat hajat agar Allah swt menyelamatkan negara kita.

6. Cuma saya tidak yakin sejauh mana keupayaan kerajaan Malaysia hari ini tergerak hati untuk mengambil pendekatan spiritual ini dengan munajat dan solat hajat disamping usaha dan ikhtiar membendung serta mendidik rakyat agar selamat dari penularan virus H1N1.

7. Sebab saya mempunyai pengalaman bagaimana kerajaan menganjurkan tahlil dan bacaan Yassin apabila negara dilanda Tsunami sekaligus membuatkan Malaysia menjadi sunyi menjelang tahun baru tanpa sebarang band dan konsert . Malangnya suasana itu hanya mampu bertahan beberapa hari sahaja dan kemudiannya negara kembali kepada asal dengan galak merenyamnya muzik dan pesta seolah – olah tsunami tidak pernah berlaku dan tidak akan berlaku lagi.

8. Sedar dan insafnya orang kita ini hanya hangat – hangat tahi orang. Lihatlah sahaja hari ini, dalam keadaan negara dilanda penyakit H1N1 dan angka mereka yang dijangkiti terus meningkat, negara kita tidak langsung menunjukkan rasa insaf dan ingin kembali kepada Allah swt. Sebaliknya sempena dengan kematian Micheal Jackson, mereka kembali menayangkan video – video klip Micheal Jackson dan mengangkat Micheal Jackson sebagai pujaan yang ditangisi pemergiaannya sehingga ada yang histeria lantaran gagal menahan perasaan.

9. Mengenang orang mati bukan begitu caranya. Tambahan pula ada pandangan mengatakan Micheal Jackson ini telah memeluk ajaran Islam sebelum mati. Abangnya Jeremi Jackson sempat mendoakan agar Allah merahmati ruh Micheal Jackson.

10. Maksud saya , hadhirkanlah rasa insaf betapa kita manusia yang lemah tidak mampu untuk mengelak diri dari musibah seperti penularan wabak H1N1, juga insaf betapa kita biarpun hebat dan ternama dipuja serata dunia tetap akan mati menemui Allah swt. Insaflah betapa Allah swt adalah Tuhan yang Maha berkuasa dan kepadaNya lah kita semua akan kembali.

By Nasrudin Hassan at Tantawi

EMR Protector – Lindungi anda daripada bahaya EMR

PRODUK ABAD KE-21 DEMI KESIHATAN INSAN
TERSAYANG

EMR

*BionCerastone EMR Protector ialah produk teknologi canggih abad ke-21 jepun
untuk melindungi anda daripada kesan mudarat pencemaran gelombang
elektromagnet.
*Digabungkan dengan Bio ceramics yang berupaya mengeluarkan tenaga skalar,
sinaran inframerah dan ion negatif, ia menghapus dan meneutralisasikan kesan
buruk gelombang elektromagnet yang berpunca daripada peranti kegunaan harian.
*BionCerastone EMR Protector direka khusus agar mudah digunakan pada
mana-mana bahagian telefon bimbit,tv,komputer,ketuhar gelombang mikro,peti sejuk,penyaman udara dan lain-lain peralatan elektrik.
*Lindungilah diri dan keluarga tersayang anda dan alami ketenangan dengan
BioCerastone EMR Protector.

*Telefon bimbit merupakan kemudahan era moden dalam masyarakat kita.Namun begitu inovasi canggih ini mengancam kesihatan manusia.Kita terdedah kepada pelbagai bentuk sinaran setiap hari.Daripada gelombang mikro hinggalah sinar X, kita sentiasa dikelilingi gelombang EMF
(SINARAN ELEKTROMAGNET).
*Bahaya teknologi wayarles mungkin lebih tragik daripada kesan rumah hijau.Sinaran telefon bimbit boleh mengakibatkan kerosakkan genetik malah penggunaan secara sederhana teknologi komunikasi komunikasi mudah alih ini masih boleh meningkatkan risiko tumor otak secara mendadak.”

ADAKAH IA SELAMAT
Telefon bimbit “Merosakkan sel-sel otak”
*sinaran telefon bimbit boleh merosakkan sel-sel darah dengan meningkatkan kuasa tekanan sesama mereka kata para saintis.

Telefon bimbit “Mengubah DNA manusia” *kajian makmal menunjukkan bahawa gelombang radio daripada telefon bimbit boleh mengancam sel-sel badan dan merosakkan DNA.
(sumber dari BBC News)

Telefon bimbit boleh mempengaruhi kualiti sprema
*kata penyelidik jika telefon bimbit disimpan dalam poket dan dibiarkan dalam mod cakap akan merendahkan kualiti sprema, demikian menurut penyelidikkan baru daripada cleveland clinic.
(sumber dari CNN)
Kajian: Radiasi dari telefon bimbit merosakkan daya ingatan
*pendedahan kepada sinaran telefon bimbit memburukkan ingatan jangka pendek,menurut kajian baru di sweden.
(sumber dari the total sweden news in English)

Soalan-soalan lazim

1.Apakah itu E.M.R?
E.M.R merujuk kepada radio elektromagnet,sinaran frekuensi berbahaya yang dipancarkan oleh telefon bimbit.Sinaran tidak mengion daripada sumber frekuesi rendah mengion seperti model awal telefon bimbit dipercayai selamat.Pandangan ini telah berubah sejak kuasa telefon bimbit dipertingkatkan daripada gelombang paras rendah kepada gelombang mikro paras tinggi

2.Apakah perbezaan antara gelombang radio dan gelombang mikro?
Gelombang radio adalah kuasa penghantaran berparas rendah yang menghantar isyarat dari atau ke telefon anda.Frekuensi tidak mengion ini adalah selamat.Kini telefon bimbit berkapasiti 900MHZ hingga 2.4GIGs atau lebih tinggi agar andadapat menerima isyarat yang jelas apabila bergerak dari satu bilik ke satu bilik lain atau di luar.Namun demikian,telefon anda kini dilengkapi kuasa sinaran gelombang mikro/inframerah.

3.Adakah telefon bimbit membahayakan?
Beberapa penyelidikan telah menunjukkan sinaran frekuensi radio daripada antena telefon bimbit “MENYEBABKAN KEROSAKKAN GENETIK DALAM DARAH MANUSIA”,sementara satu kajian kes lagi mendapati “PENINGKATAN STATISTIK YANG SIGNIFIKAN”bagi tumor otak neuro-eptelium dikalangan pengguna telefon bimbit.
Dalam tahun 2004,satu kajian terhadap 750 orang yang dilaksanakan oleh karolinska institute di sweden mendapati bahawa pengginaan telefon bimbit selama 10 tahun dan ke atas meningkatkan risiko tumor telinga sebanyak 4 kali.

4.Apakah kesan-kesan bahaya dari penggunaan telefon bimbit yang terlalu kerap?
Ramai pengguna mengadu bahawa telefon mereka terasa hangat dan mereka mengalami tanda-tanda seperti sakit kepala,kelesuan,kebas dan kehilangan ingatan .Ada telefon bimbit yang lebih menjana haba daripada yang lain.Dalam satu kajian terhadap remaja di bawah 16 tahun,saintis di Eropah melaporkan kehilangan memori jangka pendek(SEHINGGA 50 MINIT) boleh berlaku selepas menggunakan telefon bimbit.

5.Bagaimanakah BioCerastone EMR Protector bertindak?
BioCerastone EMR protector dicipta dengan teknologi canggih jepun daripada bahan seramik yang berupaya mengeluarkan tenaga skalar,sinaran inframerah dan ion negatif yang boleh menghapus dan meneutralkan kesan buruk gelombang elektromagnet bagi melindungi anda dan keluarga tersayang daripada ancaman sinar telefon bimbit.

6.Berapa lamakah BioCerastone EMR protector boleh bertahan? Apakah perlu untuk menggantikannya setiap tahun?
BioCerastone EMR protector mengurangkan sinar Frekuensi radio sepanjang jangka hayat selagi ia tidak dirosakkan.BioCerastone EMR Protector tidak boleh dipindahkan ke telefon lain selepas dipasang kerana pelekat 3M tidak dapat melekat lagi selepas ditanggalkan.Oleh itu,gunakan BioCerastone EMR Protector yang baru untuk telefon bimbit yang baru dibeli.

Anda Stress ? Few tips to release stress

Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan tekanan hidup. Antaranya ialah :

Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.

Perbanyakkan membaca Al-Qur’an

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

Banyakkan Solat Sunat

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

Selalu berdoa kepada Allah

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.

Bersangka baik dengan Allah

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan- Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

Lakukan kegiatan luar seperti bersukan

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

Amal diet dengan disiplin yang kuat

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

Menangis dengan sepuas hati

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. “Luaran lain hati lain” ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

Hargai kebolehan diri sendiri

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.

Cintai diri sendiri

“Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain”. Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Kesimpulan Sebagai kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat diselesaikan dengan jayanya..

SELAMAT MENCUBA…

Makan kari elak lupa


SEMAKIN ramai orang Barat yang sudah memahami kandungan khasiat penting daripada bahan rempah yang selama ini sering digunakan dalam penyediaan makanan Asia.

KOLEJ Diraja Psikiatri Britain mendakwa amalan makan hidangan berasaskan kari sekurang-kurangnya dua kali seminggu dapat mengurangkan risiko penyakit Alzheimer dan mudah lupa.

Ini kerana sejenis bahan dikenali sebagai Curcumin yang merupakan kandungan kunyit – digunakan secara meluas dalam masakan masyarakat India; dipercayai dapat menghalang perubahan otak.

Curcumin menjadi agen penghalang Amyloid plaques – protein toksik punca utama penyakit Alzheimer. Kajian makmal dan ujian ke atas haiwan juga membuktikan kari dapat melawan penyakit mudah lupa.

Malah pakar pemakanan Amerika Syarikat yang berasal dari India, Prof. Murali Doraiswamy memberitahu, mereka yang makan kari dua hingga tiga kali sehari berisiko rendah untuk mudah lupa.- Agensi

Product for health – protect and cure

FAR INFRARED RAYS – Bio Necklace  Call Me To Order  -Hazly 0125358469

RINGKASAN FIR – BIO NECKLACE

1.Menggunakan konsep perubatan tanpa menggunakan ubat-ubatan.

2.Campuran bio seramik berteknologi tinggi.

3.Bio Necklace Luxor terdiri dari 66 butir manik FIR (lebih banyak dari merk lain), dan menggunakan kristal Swarovsky sebagai hiasan diantara manik-manik FIR.

FUNGSI DAN KEBAIKAN FIR – BIO NECKLACE

1.Membantu mengembangkan pembuluh darah dan melancar peredaran darah.

2.Membantu mengaktifkan sel-sel, meningkatkan metabolisme dan tenaga.

3.Membantu mengaktifkan molekul-molekul air, menguatkan organ-organ tubuh dan memperkuatkan daya tahan tubuh dari penyakit.

4.Membantu fungsi kerja limpa serta mencegah terjadinya penyakit senak.

5.Membantu membersihkan darah dan membuang racun serta kotoran dari badan.

6.Membantu mengurangkan kepekatan dan kecairan darah serta meringankan kerja pam jantung.

7.Membantu kulit tampil lebih segar, tampak awet muda dan ceria.

8.Membantu mengurangkan ketegangan sistem saraf dan meningkatkan kekuatan fizikal.

9.Membantu memberhentikan pertumbuhan sel-sel kanser.

10.Membantu mengatasi gangguan asma, bronkitis, dan sinusitis.

11.Membantu meningkatkan kemampuan seks.

12.Membantu mengatasi reumatik dan asam urat.

13.Membantu mengurangkan risiko kanser akibat radiasi bebas.

14.Membantu menghilangkan bau badan.

15.Membantu membuang racun dalam darah.

16.Membantu mengatasi penyakit jantung kronik.

17.Membantu mengatasi masalah darah tinggi / rendah.

18.Membantu mengatasi gangguan pencernaan, fungsi hati, dan lambung.

19.Membantu mengatasi gangguan susah tidur.

20.Membantu memberhentikan pertumbuhan bakteria, dan fungus.

21.Memperbaiki peredaran darah mikro.

22.Membantu mengurangkan stress pada otot dan keletihan pada bahu dan punggung.

23.Kesan perubatan optimum pada bahagian-bahagian yang terkena dan memicit pangkal saraf.

24.Mengurangkan kadar nikotin pada rokok.

PENGENALAN FIR – BIO NECKLACE

Bio seramik merupakan produk yang terbuat dari 26 jenis campuran mineral oksida seperti Silika oksida (SiO2) , Alumunium Oksida (Al2O2) dan pelbagai mineral lain. Material ini kemudian dipanaskan secara tetap pada suhu 1600°C, kemudian dibekukan, setelah beku material bio seramik ini mampu memancarkan sinar infra merah jarak jauh / Far Infrared Rays (FIR) atau yang juga disebut sebagai sinar kehidupan.

Sejarah mengenai FIR, pertama kali dijumpai oleh seorang ilmuwan Jerman pada tahun 1800. Sejak itu banyak penelitian dari Italia, Amerika, Jerman dan Jepun yang mengatakan bahawa FIR sangat membantu dalam meningkatkan kesihatan. Sejak tahun 1980 penemuan yang dihasilkan dari Amerika, Jepun, Korea dan Cina telah mula mengumpul data dan bukti ilmiah hasil sumbangan FIR dalam kesihatan manusia. Secara fizikalnya, FIR merupakan cahaya yang tidak dapat dilihat oleh mata, lurus, mudah menembusi pelbagai jenis lapisan, menghasilkan haba, dan bertindak balas dalam kehidupan pada manusia.

Radiasi FIR sangat popular di Jepun dan Korea, banyak penemuan secara klinikal yang telah dikaji dan diaplikasikan dalam penggunaan seharian. Penelitian yang lebih jauh mengenai FIR telah dilakukan oleh ilmuwan Jepun menunjukkan bahawa Radiasi FIR sama dengan rata-rata “QI” (kekuatan hidup) 8 mikron, panjang gelombang yang dapat memancarkan “QI GONG” , terapi yang telah dipraktiskan oleh kedoktoran Cina sejak 3000 tahun yang lalu.

Gangguan pada“QI” akan mengganggu fungsi normal tubuh. Suhu Tubuh manusia normal adalah diantara 36-37°C. Ketika kita bersukan atau beraktiviti lasak tubuh akan berpeluh dan menjadi hangat atau panas. Dalam proses ini kotoran dan racun akan dikeluarkan. Adalah sebuah fakta bahawa material seperti pakaian dapat membuat tubuh menjadi hangat dan berpeluh, namun tidak dapat memancarkan FIR untuk menyerap kotoran dan racun tersebut hal ini disebabkan hanya material yang mengandung FIR saja yang memiliki kesan therapeutic (pembaikan), jika digunakan dalam jangka waktu panjang tubuh manusia akan menerima manfaat dan kebaikan kesihatan yang optimum.

Mengapa dikatakan bahawa 6-15 mikron adalah gelombang bio genetik? Pada dasarnya, panjang gelombang tersebut dijumpai pada kehidupan di bumi ini. Kemampuan manusia untuk menyerap panjang gelombang elektromagnetik juga berada dalam range ini. Panjang gelombang antara 8-12 mikron ini adalah panjang gelombang yang dikeluarkan oleh tubuh manusia. Penelitian secara biologi menunjukkan bahawa panjang gelombang FIR antara 6-15 mikron ternyata sangat baik dan bermanfaat bagi tubuh manusia dan ia juga dikenali sebagai sinar bio genetik .

Dr. Toshiko Yamazaki, MD pengkaji dari Jepun merupakan salah satu ilmuwan yang mendalami teknologi Far Infrared Rays (FIR). Dalam salah satu bukunya yang berjudul “The Science of Far Infrared Wave Therapies” beliau menjumpai terapi perubatan dari kekuatan FIR. Selain itu masih banyak penelitian dan kajian yang dilakukan tentang FIR sebagai sinar biogenetik. Salah satunya oleh Prof. Tanji dari Jepun yang melakukan penelitian terhadap tikus putih menunjukkan bahawa sel kanser dengan aplikasi FIR dapat membantu menukarkan sel kanser kembali ke sel normal. Ini adalah sebab mengapa sinar bio genetik dikatakan sungguh ajaib.

Para pengkaji dan spesialis di bidang kedoktoran mengatakan bahawa tubuh manusia dapat beraksi dengan cepat untuk menyerap sinar infrared. Dikatakan bahawa FIR dapat menyebabkan molekul air di dalam tubuh manusia bergetar dan menyebabkan reaksi penyerapan, menyebabkan suhu dibawah permukaan kulit menjadi meningkat. Ini melebarkan pembuluh darah dan membuang rintangan yang dapat menganggu metabolisme, mengaktifkan jaringan untuk menghasilkan enzim dan pada akhirnya membantu meningkatkan kesihatan seseorang.

Panas Infra merah bukan panas yang dapat dirasa tetapi panas radiasi. Oleh kerana itu, sinar ini dapat menembusi dan meresapi ke dalam tubuh. Produk ini baik digunakan setiap waktu, dan panas yang terjadi adalah panas meresap bukan panas dari luar. Produk ini sangat bagus digunakan untuk membantu pemulihan, memperlancar peredaran darah, menghilangkan kaku dan kepenatan otot dan saraf, mengaktifkan organ pencernaan dan lain-lain.

(Artikel ini diambil dari buku “Reverse Aging”, oleh Mr. Sang Whang. Beliau adalah pengkaji, ilmuwan dan penyelidik dengan ramai profesional dari USA)

pembahagian jenis-jenis sinar

APA ITU FIR

FIR umum dikenal dengan sinar kehidupan (Natural Rays). Ini adalah bahagian sinar yang tidak kelihatan dari spektrum matahari dan juga diketahui sebagai sinar tidak nampak. Disebut sinar kehidupan kerana membawa kehidupan di bumi. Sehingga hari ini pelbagai pertumbuhan dan perkembangan di bumi terjadi karana FIR dari sinar matahari. Sebagai contoh serangga, setelah bertelur serangga akan mendedahkan telur dalam kata lain mengharapkan sinaran matahari dapat memanaskan telurnya sehingga menetas. Aktiviti ini dilakukan oleh FIR. Penyu bertelur dan menanam telurnya di dalam pasir. Dibawah sinar matahari terutama kerana pemanasan oleh FIR , dan telur penyu itu dapat menetas. Jika tidak ada sinaran matahari (haba dari FIR) telur tersebut tidak akan menetas dan bumi menjadi dingin.

Beberapa orang mampu memulihkan diri dari penyakit ringan kerana produk FIR mereka adalah sangat kuat. Ini diketahui sebagai Qi Gong atau The Healing Power of Qi Gong.

Dari ilmu fizikal, FIR wujud dari sinar yang tidak kelihatan oleh mata kasar dan merupakan suatu gelombang garis lurus di bahagian spektrum elektromagnetik. FIR merambat lurus dan dapat disebarkan secara menyeluruh dan juga dapat dipantulkan. Jika terkena pada tubuh yang mempunyai frekuensi resonansi yang sama, molekul cairan tubuh akan bertindak balas dan FIR akan diserap oleh tubuh manusia. Panas yang kita rasakan itu adalah kerana adanya FIR.

keratan kulit manusia

KESAN FIR TERHADAP MANUSIA

Seperti yang kita semua tahu 70% dari tubuh manusia adalah mengandungi air. Sel merupakan unit terkecil yang akan menyusun organ tubuh manusia. Sel membentuk jaringan dan jaringan membentuk organ seperti hati, ginjal, jantung dan lain-lain.

Di dalam tubuh manusia sistem peredaran darah berperanan dengan sangat penting terutama sistem peredaran darah mikro. Jika ada masalah dalam sistem peredaran, pelbagai penyakit serius akan muncul. Getaran FIR yang berfrekuensi resonansi sama dengan tubuh manusia dapat masuk ke dalam tubuh dan mengaktifkan sel, memperlancar dan memperkuatkan sistem peredaran darah. Sistem ini mengatur aliran darah dan FIR secara semula jadi dapat melancarkan pergerakan darah dan mengaktifkan tenaga vital (batin) di dalam tubuh.

Pelbagai aktiviti tubuh manusia berkait dengan kehadiaran nutrisi atau zat. Nutrisi menyediakan tenaga untuk tubuh kita. Pada waktu yang sama sisa metabolisme yang dijana setelah terbitnya lebihan nutrisi dan ia harus dibuang dari tubuh. Proses ini disebut metabolisme. Tahap metabolisme setiap orang dapat menunjukkan tahap kesihatannya, jika ingin sihat metabolisme harus tinggi atau baik. FIR dapat melancarkan peredaran darah dan dapat meningkatkan metabolisme secara bertingkat. Dengan peredaran darah yang lancar maka daya tahan tubuh akan meningkat, melambatkan penuaan dan meningkatkan vitalitas (tenaga batin).

nilai kuasa dan nilai ion bagi bio seramik

KEUNTUNGAN PRODUK FIR

Bio seramik adalah bahan asas yang dapat menghasilkan FIR dalam jumlah besar. Dibawah keadaan khusus dan suhu tertentu serta keunikan struktur molekul bahan ini dapat menghasilkan FIR, secara terus menerus dengan panjang gelombang 6-14 mikron. Panjang gelombang ini sangat diperlukan oleh tubuh manusia.

Jenis FIR ini tidak akan mengakibatkan kesan negatif dalam tubuh manusia. Produk kesihatan FIR memberi kesan positif bagi tubuh manusia iaitu menguatkan tubuh, menjaga kesihatan, serta membantu meningkatkan daya tahan tubuh melawan penyakit. Terapi dan perubatan secara FIR ini sangat berbeza dengan kemoterapi. FIR juga seringkali digunakan sebagai fisioterapi di beberapa hospital tempatan.

Frekuensi semulajadi dari air dan zat organik dijana dalam bentuk frekuensi FIR. Dengan demikian air dan zat organik dengan mudah menyerap tenaga dari radiasi panjang gelombang FIR. Secara normal, penyerapan dari frekuensi pada tubuh manusia akan dijana gelombangnya sepanjang 8-15 mikron. Dengan demikian jarak yang dapat diserap oleh benda organik di planet ini rata-rata berada dalam kisaran 6-15 mikron.

Manusia hidup dalam lingkungan panjang gelombang FIR dan tubuh menerima radiasi dalam jarak tersbut. Diantara spektrum tenaga yang datang dari sinar matahari panjang gelombang FIR adalah yang terbaik dan bermanfaat tinggi sebagai elektromagnetik tenaga yang tersedia terutama kerana panjang gelombangnya antara 6-15 mikron.

Tubuh manusia 70% terdiri dari air dan mengandung protein tinggi. Tenaga FIR dapat masuk dan tembus ke dalam tubuh melalui kulit, menembusi kulit sedalam 2 hingga 4 inci (5 hingga 10). Panas dan haba yang dihasilkan dari FIR ini akan merangsang getaran mikro di dalam molekul tubuh, menggetarkan satu dengan yang lainnya dengan cepat. FIR mengionisasi dan mengaktifkan molekul air di dalam darah dan sel tubuh manusia untuk membantu meningkatkan peredaran darah.

3 gambarajah kajian mengikut ujian MRI. Pertama adalah sebelum terdedah pada FIR. Kemudian setelah memakai perubahan mula dilihat. Akhirnya kesan terbaik dimana semua haba disebarkan secara rata pada tapak kaki.

BIODATA PENGKAJI FIR

Dr. Toshiko Yamazaki, MD adalah pengkaji dan doktor sekaligus pemilik Klinik Terapi di Jepun dalam bidang teknologi Far Infrared Rays (FIR) dan Gelombang Elektromagnetik atau lebih dikenal dengan teknologi Bio Seramik, beliau juga merupakan Penasihat di dalam bidang tersebut.

Dr. Toshiko Yamazaki, MD merupakan pengerusi Research & Development product. Beliau telah menulis buku ‘The Science of Far Infrared Wave (FIR) Therapies’. Beliau juga telah sembuh dari penyakit serius sejak beliau menemui terapi penyembuhan dari kekuatan FIR.

Beliau juga telah menulis di dalam bukunya bahawa terapi FIR telah berjaya membantu penyembuhan dari penyakit diabetis, mati pucuk, kesan negatif dari dedahan radiasi, asma, dan lain-lain.

DUNIA PENGKAJI TENAGA BIO – FAR INFRARED RAYS

• Dr. Toshiko Yamazaki MD, Japan

Penasihat FIR Expert Research and Technology, Pengerusi kajian dan pembuatan kepada produk berasas FIR.

• Prof. Zhang Jian Dong, China

Pengkaji Sinar Far Infrared sebagai altenatif perubatan.

• Dr. Dean Bonile, Canada

Loma Linda University Canada, pengerusi North American Academy of Magnetic Therapy

RUJUKAN

Rujuk testimoni pada laman :

http://www.japan-biofir.com

http://www.biofir.com

Clinical tested on BIO FIR

BIO FIR far infrared rays clinical tested and approve by all over the world

REFERENCE

  • Prof. Dr. Zhou Shume

  • Prof. Dr. Masau Nakamura (Staf ahli NASA USA)

  • Prof. Dr. Chang Chien Tung (Rector Beijing University)

  • Dr. Toshiko Yamazaki M.D. (1922 – now) Japan Advisor on FIR Expert Research and Technology, Head of Research and Development on FIR Product.

  • Prof. Zhang Jian Dong (China) The usage of Far Infra Red Rays as an Alternative.

  • Dr. Dean Bonlie (Loma Linda University, Canada) President of the North American Academy of Magnetic Therapy.

Item. Type ofDesease Number of Patients Effective Non Effective Effectiveness
1. Arthritis 413 361 52 87.41%
2. Rheumatism 189 161 28 85.19%
3. Spinocerebellar Disorder 347 317 30 91.35%
4. Neck Dissection 311 262 49 84.24%
5. Prostatitis 34 31 3 91.18%
6. Diabetes 8 6 2 75.00%
7. Vaginitis 30 28 2 93.33%
8. Osteoporosis 16 12 4 75.00%
9. Emphysema 44 40 4 82.35%
10. Neuritis 17 14 3 87.44%
Total 1409 1232 117 87.44%