Malaysia claim first title – Congrat Malaysia Team

Jakarta: Goalkeeper Khairul Fahmi Che Mat saved an early penalty and Safee Sali netted his fifth goal of the tournament as Malaysia claimed the AFF Suzuki Cup title for the first time despite losing 2-1 to Indonesia in the second leg of final at the Gelora Bung Karno Stadium on Wednesday.  Continue reading

Advertisements

The Story of Saba (people who reside in lanat God)

Saba was built in the southern Arabian peninsula in the 11th century BC, is a great civilization. The Sabaean kingdom is located in what is now the Aseer region in southwestern Yemen…

The Qur’an presents the story of Prophet Solomon and the Queen of Saba are very detailed. However, there is another story in the Qur’an about these people, is about their terrible destruction.

The oldest manuscript which states the existence of The Saba are annual war records from the time of the Assyrian king, Sargon II. According to this inscription, Sargon called Saba as one of the country that pay tribute to him. This is definitely the oldest record of the country preaching the Saba. Note that preach the ancient Saba stated that, as with Phunisia nation, they are the country that perform commercial activities, and a number of important trade routes in the northern Arabian exist within their power. Population Saba famous in history as a nation civilized. Inscription from the rulers of Saba often talk about “improvement”, “financing”, “development”. Continue reading

Kebakaran di Utara Israel – pertolongan Allah sudah tiba

 

Burnt bodies lie on the ground on December 02, 2010 after a bus was trapped in a huge forest fire that raged out of control near Israel’s northern city of Haifa. Around 40 people are believed to have been killed in the devastating forest fire burning.

 

Burnt bodies lie on the ground on December 02, 2010 after a bus was trapped in a huge forest fire that raged out of control near Israel’s northern city of Haifa. Around 40 people are believed to have been killed in the devastating forest fire burning. AFP PHOTO/JACK GUEZ ==GRAPHIC CONTENT== (Photo credit should read JACK GUEZ/AFP/Getty Images)

 

Burnt bodies lie amidst burnt trees on December 02, 2010 after a bus was trapped in a huge forest fire that raged out of control near Israel’s northern city of Haifa. Around 40 people are believed to have been killed in the devastating forest fire burning. AFP PHOTO/JACK GUEZ ==GRAPHIC CONTENT== (Photo credit should read JACK GUEZ/AFP/Getty Images)

 

Burnt bodies lie on the ground on December 02, 2010 after a bus was trapped in a huge forest fire that raged out of control near Israel’s northern city of Haifa. Around 40 people are believed to have been killed in the devastating forest fire burning. AFP PHOTO/JACK GUEZ ==GRAPHIC CONTENT== (Photo credit should read JACK GUEZ/AFP/Getty Images)

An  Israeli medic stands near burnt bodies lying on the ground on December  02, 2010 after a bus was trapped in a huge forest fire that raged out of  control near Israel's northern city of Haifa. Around 40 people are  believed to have been killed in the devastating forest fire burning.

An Israeli medic stands near burnt bodies lying on the ground on December 02, 2010 after a bus was trapped in a huge forest fire that raged out of control near Israel’s northern city of Haifa. Around 40 people are believed to have been killed in the devastating forest fire burning.

An  Israeli medic stands near burnt bodies lying on the ground on December  02, 2010 after a bus was trapped in a huge forest fire that raged out of  control near Israel's northern city of Haifa. Around 40 people are  believed to have been killed in the devastating forest fire burning.

The bodies of victims from a bus that was trapped in a forest fire  that broke out in the Carmel Forest, are seen on the road near the  northern Israeli city of Haifa December 2, 2010. The huge forest fire  swept northern Israel on Thursday, killing up to 40 people, many of them  prison guards who were trapped in a bus trying to flee the flames,  security officials said.

The bodies of victims from a bus that was trapped in a forest fire that broke out in the Carmel Forest, are seen on the road near the northern Israeli city of Haifa December 2, 2010. The huge forest fire swept northern Israel on Thursday, killing up to 40 people, many of them prison guards who were trapped in a bus trying to flee the flames, security officials said.

A  road covered in smoke is seen near the northern city of Haifa on  December 3, 2010 as thousands of Israeli firemen and rescuers fight to  control a massive forest fire that has already killed 41, as global help  poured in to battle the biggest inferno in the country's history.

A road covered in smoke is seen near the northern city of Haifa on December 3, 2010 as thousands of Israeli firemen and rescuers fight to control a massive forest fire that has already killed 41, as global help poured in to battle the biggest inferno in the country’s history.

A  firefighter walks amongst trees burnt in a forest fire outside Kibbutz  Beit Oren near the northern city of Haifa December 3, 2010. Firefighting  aircraft from four countries flew into Israel on Friday to help battle a  huge forest fire close to the northern city of Haifa that has killed at  least 40 people and forced mass evacuations.

A firefighter walks amongst trees burnt in a forest fire outside Kibbutz Beit Oren near the northern city of Haifa December 3, 2010. Firefighting aircraft from four countries flew into Israel on Friday to help battle a huge forest fire close to the northern city of Haifa that has killed at least 41 people and forced mass evacuations.

Rescue workers walk amongst trees burnt in a forest fire outside  Kibbutz Beit Oren near the northern city of Haifa December 3, 2010.  Firefighting aircraft from four countries flew into Israel on Friday to  help battle a huge forest fire close to the northern city of Haifa that  has killed at least 40 people and forced mass evacuations.

Rescue workers walk amongst trees burnt in a forest fire outside Kibbutz Beit Oren near the northern city of Haifa December 3, 2010. Firefighting aircraft from four countries flew into Israel on Friday to help battle a huge forest fire close to the northern city of Haifa that has killed at least 40 people and forced mass evacuations.

more pictures here

……………………………………………………………………………………………………….

Mereka Bunuh Rakyat Palestin Di Dalam Penjara Dan Di Luar Penjara, Allah SWT Bakar Mereka Di Atas Jalan Raya

Hampir kesemua yang terbunuh  adalah Pengawal Penjara Rejim Israel Laknatullah

MEGADIM, Israel: Berpuluh pengawal Penjara Israel yang cuba menyelamatkan tahanan yang diancam kebakaran hutan paling buruk dalam sejarah negara itu mati selepas bas yang mereka naiki terperangkap dalam kebakaran itu.

Ketika pengawal penjara terbabit bergegas ke penjara yang kebanyakkan banduan adalah rakyat Palestin, sebatang pokok tumbang merintangi jalan dan menghalang laluan mereka.

Tanpa jalan keluar, sebilang besar daripada mereka terbakar hidup-hidup dalam bas itu manakala sebilangan lagi rentung ketika cuba melarikan diri dari kawasan kebakaran itu yang disemarakkan lagi oleh belukar kering.

Apabila api padam, sekurang-kurangnya 36 didapati maut.

“Bencana ini amat besar,” kata Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

Kebakaran itu memaksa 12,000 penduduk meninggalkan kediaman masing-masing dan memusnahkan sebuah perkampungan serta mengancam kemusnahan kekal beberapa kawasan hutan di Israel.

Api masih marak di luar kawalan sehingga tengah malam tadi.
Turki mengenepikan ketengangan baru-baru ini dengan menawarkan bantuan dan Pejabat Netanyahu menyatakan Greece, Sepanyol dan Cyprus bersetuju menghantar helikopter melawan kebakaran.

Bantuan tambahan juga akan dihantar Britain, Russia, Mesir, Azerbaijan, Romania, Jordan dan Bulgaria.

Penyiasat mengandaikan kebakaran itu mungkin bermula secara tidak sengaja atau disengajakan. Namun mereka menolak kemungkinan ia serangan kumpulan Palestin. – AP

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha to all Muslims…may Allah bless us with happiness and prosperity..

PC Fair 2010 organised at USM


PIKOM is collaborating with the School of Computer Sciences, Universiti Sains Malaysia (USM) to jointly organised the USM-PIKOM Universiti PC Fair 2010, in-conjunction with
Computer Science Community Awareness and Education Week (CS-CARE 2010).
The details are as follows:
Date
:
30 December 2010 – 1 January 2011 (Thursday-Saturday)
Venue
:
Dewan Peperiksaan C & D, Dewan Utama Pelajar, Universiti Sains Malaysia, Penang
Opening Time
:
10.00am – 9.00pm
The standard 9 sqm shell scheme will be priced at RM1,300. The event will be jointly promoted by both the USM and PIKOM.
For your information, USM has an estimated population of 20,000 students. These students will be main target audience for the event. In addition, the USM will also open its doors to the general public during this period.

We now invite interested members to register your interest on the attached booking form. The submission deadline is on Tuesday, 23 November 2010. Please contact Sheila Tan (sheila@pikom.org.my) or Alice Lem (alicelem@pikom.org.my) at +603 7955 2922 for any assistance.

[Booking Form
]

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-53 | 31 August 2010

Tema – 1Malaysia Menjana Transformasi

Persoalannya, adakah tema ini bertepatan dan mampu dicapai? Apakah transformasi yang mampu dan mahu dijanakan? Mengucapkan lebih mudah dari mengotakan dan bak kata pepatah “Action is Better than Word”.

Sejauh manakah 1Malaysia telah berjaya diserapkan ke dalam rakyat Malaysia? Lihat saja pada kepada diri sendiri, berapa ramaikah kawan berlainan bangsa dan agama yang kita ada? Mampukah kita berdiskusi secara berhemah dengan bangsa lain tanpa menyentuh isu-isu perkauman?

Tema Hari Kemerdekaan begitu unik dan cantik sekali, namun pendekatan dan usaha bersama pihak kerajaan, pihak swasta, dan orang ramai penting bagi mereliasasikan tema tersebut. Kalau ditanya, mungkin ramai yang tidak mampu menjawab dengan betul apakah yang dimaksudkan dengan 1Malaysia Menjana Tranformasi, termasuklah diri sendiri.

Continue reading

Blog berwajah baru

Penukaran theme atau muka/kulit/imej/wajah blog lama kepada yang baru..Menarik juga theme yg baru nie…

Theme yg lama

Theme baru

Aku Konvo USM 2010

Alhamdulillah…konvo juga aku akhirnya…..mula2 ingat tak mau nak pi berkonvo maklumlah dah tua..biasalah kata orang. makin tua makin menjadi…lagipon konvo nie agak merumitkan dan renyah sedikit….nak kena siap itu dan ini…terutama pakaian akademik tu…Haha..cerita pasai pakaian tu aku dpt yg elok sikit drp org lain…maklumlah ada org tlg….. TQ Kak Zie.  Seminggu sebelum konvo pi la cari seluar gelap, kasut gelap, baju kot pulak aku pinjam drp member bini aku..TQ Kak Zura. Tut..tut… bapa mertua aku ngan mak mertua aku pon datang nak tgk aku konvo juga. Hai… datang dari Ipoh tu…maka bertambah lah semangat aku nak berkonvo… pada 5 OGOS 2010 at Dewan Tuanku Syed Putra jam 2.30ptg…  Kepada sesiapa nak tengok rakaman video aku konvo streaming klik kat sini ….Maka dengan itu berkonvo lah aku penat juga dibuatnya sampai demam kami sekeluarga…aku, bini, anak2 dan bapa mertuaku….Sabar jelah…

Namun begitu pengalaman konvo kali nie menarik jugaklah dan akan terpahat dalam memori aku yg tinggal 1G lg…

Syukur kepada Allah S.W.T dan selawat serta salam keatas Nabi junjungan S.A.W

Jutaan terima kasih kepada bini aku Siti Nur Faezah dan anak-anak aku yg banyak berkorban sebelum, semasa dan selepas aku menamatkan pengajian juga pada time aku nak berkonvo dengan menyediakan sebaik mungkin pakaianku, makan minumku dan segala-galanya semoga Allah saja yg dapt membalas jasamu yg tak putus asa terhadapku…

Jutaan terima kasih…buat pensyarah-pensyarah, sahabat-sahabat, cikgu-cikgu, tutor-tutor, RO-RO yg sentiasa memberi tunjuk ajar dan didikan semoga anda semua akan bertambah keberkatan rezeki dan umur yg panjang.

Akhir sekali… kepada sesiapa sahaja yg terlibat secara langsung atau tidak langsung sepanjang pengajian aku di Pusat Pengajian Sains Komputer terima kasih banyak2.


Persiapan dan pendaftaran graduan


School aku


Aku dan anak sulung aku Siti Nur Faqihah


Dewan Tuanku Syed Putra tempat berlangsungnya konvo USM 2010

Benua Asia gelap


PERINGKAT pergerakan gerhana matahari dilihat di Guwahati, Assam, India semalam.

Berjuta penduduk diselubungi ketakutan, sembunyi dalam rumah

TAREGNA (INDIA): Gerhana matahari paling lama pada abad ke-21 semalam menyebabkan sebahagian besar benua Asia bertukar gelap gelita selepas fajar ketika berjuta penduduk keluar untuk menyaksikan fenomena sekali seumur hidup itu.

Seorang wanita terbunuh dalam satu kejadian rempuhan di sungai Ganges di India, di mana penganut Hindu berkumpul untuk menyaksikan fenomena itu.

Berjuta yang lain, diselubungi ketakutan, menyembunyikan diri mereka di dalam rumah.
Awan tebal yang menyelubungi India mengaburi matahari ketika gerhana bermula selepas waktu fajar. Namun beberapa minit kemudian awan beredar dan beberapa bandar di India dapat menyaksikan gerhana penuh yang berlaku jam 6.24 pagi waktu tempatan, sebelum bergerak ke Nepal, Myanmar, Bangladesh, Bhutan dan China.

Gerhana berlaku apabila bulan bergerak di antara matahari dan bumi, melindungi sang suria sebahagian atau sepenuhnya sehingga menyebabkan kegelapan di bumi. Fenomena gerhana penuh walaupun bukan sesuatu yang jarang berlaku, namun kejadian semalam dijangka adalah paling lama dalam abad ini iaitu sehingga enam minit 39 saat.

Di Beijing yang dijangka dapat melihat gerhana sepenuhnya, kabus tebal berwarna kelabu pada pagi mengecewakan penduduk yang bangun pagi untuk menyaksikan fenomena berkenaan.

KANAK-KANAK menyaksikan gerhana matahari menerusi cermin mata khas dan teleskop di pinggir Osaka, Jepun semalam.

Pemerhati di Shanghai juga kecewa apabila hujan gerimis pada sebelah pagi. Namun apabila langit siang hari mula bertukar gelap seperti malam selama kira-kira lima minit, pemerhati menjadi teruja semula.

“Walaupun hujan turun, saya tidak mahu suasana muram. Saya mahu menikmati hari yang istimewa ini,” katanya.

Di Bangladesh, penduduk turut bersuka ria.

“Ia adalah saat yang jarang berlaku, saya tidak pernah terfikir untuk melihatnya dalam hidup saya,” kata Abdullah Sayeed, seorang pelajar kolej yang berkunjung ke bandar Panchagarh dari ibu kota Dhaka untuk menyaksikannya.

KEADAAN di Shanghai sebelum (atas) dan selepas gerhana penuh.

Katanya kereta di bandar itu memerlukan lampu ketika “siang bertukar malam secara tiba-tiba.” Orang ramai berpelukan antara satu sama lain dan sesetengahnya meniup wisel apabila gerhana bermula, katanya.

Gerhana penuh matahari semalam hanya dapat dilihat di Asia dan adalah fenomena paling lama sejak 11 Julai 1991, apabila gerhana penuh berlaku selama enam minit 53 saat dapat dilihat dari Hawaii ke Amerika Selatan. Tiada lagi gerhana penuh yang lama berbanding semalam sehingga 2132. AP

Sumber ::   bh_logo

Gerhana mahatari separa di Malaysia

KUALA LUMPUR: Gerhana matahari separa akan dapat dilihat di Malaysia secara minimum pagi esok.

Gerhana matahari separa itu, yang amat sukar dicerap dengan mata kasar, akan berlaku jam 8.23 pagi dan berakhir 9.48 pagi.

“Bagaimanapun hanya lebih kurang 17.8 peratus sahaja kawasan permukaan matahari akan ditutupi oleh bulan semasa gerhana separa itu berlaku,” kata Ketua Unit Penyelidikan Sains Angkasa (UPSA) ANGKASA, Mhd Fairos Asillam, dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, kawasan Utara Semenanjung Malaysia adalah kawasan yang terbaik untuk mencerap gerhana matahari separa itu.

Dalam abad ini, penduduk Malaysia akan dapat menikmati Gerhana Matahari Separa pada 15 Januari 2010, 9 Mac 2016 dan 26 Disember 2019, katanya.

Kejadian gerhana itu berikutan berlakunya fenomena gerhana matahari penuh, yang merupakan gerhana matahari terpanjang di abad ini.

Fenomena astronomi yang juga akan berlaku esok akan dapat disaksikan oleh penduduk Bumi di mana laluan gerhana itu meliputi hampir separuh kawasan Bumi.

Mhd Fairos berkata bayangan umbra bulan (bahagian bayang yang sangat gelap) akan mula memasuki laluannya di India dan seterusnya akan melalui Nepal, Bangladesh, Bhutan, Myanmar dan China.

Apabila laluan gerhana itu melepasi benua Asia, ia akan melalui Pulau Ryukyu di Jepun dan melalui Lautan Pasifik dengan masa maksimum semasa gerhana penuh mencapai 6 minit 39 saat, katanya.

Mhd Fairos berkata ANGKASA akan menghantar tiga orang pegawai untuk membuat penyelidikan dan pengambilan data dan imej gerhana (fotografi dan videografi) semasa berlakunya fenomena gerhana matahari itu di Jinshan, Shanghai, China.

Ini kerana mengikut statistik, cuaca dan litupan awan di China lebih baik berbanding dengan kawasan lain.

Selain daripada ANGKASA, beberapa kumpulan daripada Malaysia akan turut menyertai Ekspedisi Gerhana di beberapa kawasan di China antaranya Universiti Malaya, Universiti Sains Malaysia, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Persatuan Falak Syarie Malaysia, Stargazer Scientific dan Falak Online, katanya.

Rakyat Malaysia boleh bersama-sama menyertai dan menikmati Gerhana Matahari Penuh itu esok dengan melayari laman web yang membuat siaran langsung secara webcasting seperti http://www.exploratorium.edu/eclipse/2009/index.html, http://www.saros.org/index.html, http://www.live-eclipse.org dan http://www.eclipse-tv.com. – Bernama