Apakah Anda Seorang Materialistik?

Apakah perasaan anda bila seseorang mengatakan anda seorang materialistik? Ya, ramai yang akan marah bila diri mereka dipanggil materialistik. Mengapa marah? Apa makna yang anda berikan kepada materialistik? Apakah seorang materialistik adalah seorang yang tidak baik budi pekertinya? Jika jawapan anda, “tidak semestinya”, mengapa marah bila dipanggil materialistik?

Pertimbangkan bahawa anda tidak suka dipanggil materialistik, walaupun anda sememangnya materialistik, kerana ia bertentangan dengan suara hati anda. Seorang pencuri tidak suka dirinya dipanggil pencuri. Jika dia mempunyai seorang anak, dia tidak mahu anaknya berkahwin dengan seorang pencuri. Walaupun dia seorang pencuri, di dalam hatinya masih ada keinginan untuk kebaikan.

Apa makna sebenar materialistik? Untuk memahami apa itu materialistik, bayangkan anda sedang melihat sebuah mahligai yang tersergam indah, atau sebuah kereta yang cantik melintasi di hadapan anda. Jika satu keinginan yang kuat timbul di dalam diri anda untuk memilikinya, ia adalah satu tanda jelas yang materialisma atau kebendaan adalah faktor utama yang mendorong kehidupan anda. Seorang yang benar-benar bukan materialistik tidak terpengaruh untuk mengejar kemewahan. Mereka lebih mementingkan untuk memenuhi tujuan kenapa kita manusia dibangkitkan ke dunia.

Bagi saya, kita tidak seharusnya marah bila orang mengata kita materialistik. Kita seharusnya muhasabah diri untuk lihat benarkah kita materialistik. Kalau benar kita materialistik, adakah kita selesa dengannya atau kita ingin mengubah keinginan kearah tidak mementingkan kebendaan, atau dengan kata lain menuju kearah kerohanian. Mengikut Maulana Wahiduddin Khan, maksud kerohanian adalah keinginan makhluk untuk berhubung dengan Penciptanya. Bagi orang Islam, solat adalah antara cara untuk berhubung atau berdailog dengan Penciptanya (Allah). Mengikut fahaman mereka yang melakukan meditasi, maksud kerohanian adalah menjauhkan diri dari perkara yang dianggap keduniaan. Biasanya mereka akan pergi ke gunung atau ke hutan, jauh dari rumah mereka untuk mendapat kerohanian.

About these ads

One comment on “Apakah Anda Seorang Materialistik?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s