Malaysia claim first title – Congrat Malaysia Team

Jakarta: Goalkeeper Khairul Fahmi Che Mat saved an early penalty and Safee Sali netted his fifth goal of the tournament as Malaysia claimed the AFF Suzuki Cup title for the first time despite losing 2-1 to Indonesia in the second leg of final at the Gelora Bung Karno Stadium on Wednesday.  Continue reading

Advertisements

Apakah Anda Seorang Materialistik?

Apakah perasaan anda bila seseorang mengatakan anda seorang materialistik? Ya, ramai yang akan marah bila diri mereka dipanggil materialistik. Mengapa marah? Apa makna yang anda berikan kepada materialistik? Apakah seorang materialistik adalah seorang yang tidak baik budi pekertinya? Jika jawapan anda, “tidak semestinya”, mengapa marah bila dipanggil materialistik?

Continue reading

Reset password Windows 7

Manusia tak lari dari sifat lupa yang acap kali terjadi dalam kehidupan seharian. Kali ini aku nak bincang tentang kejadian lupa kata laluan untuk komputer atau laptop kesayangan korang tu. Kalau dah lupa kata laluan untuk log masuk ke dalam sistem windows, bagaimana korang nak gunakan komputer dan online bersama kawan-kawan kan?

Jika pada windows XP dahulu kalau terlupa kata laluan pada akaun user, aku gunakan safe mode untuk terjah ke dalam komputer melalui akaun administrator yang sememangnya tidak diletakkan kata laluan. Tapi apabila aku lihat sistem safe mode pada windows 7 ini, akaun administrator tiada pula, hanya akaun user saja yang ada. Jadi bagaimana untuk aku masuk ke dalam sistem?   Continue reading

By Testingunderground Posted in Computer

Dapatkan produk keluaran terbaru STORMREADERS

Buku-buku keluaran terbaru : – visit http://www.stormreaders.net/d_on9_store can be view using I.E only

TBMJ1027 PRE ORDER 50 BUAH Majalah Solusi 27
MIX ARTIST
Out of Stock
RM450.00  

TBMJ1027 PRE ORDER 10 BUAH Majalah Solusi 27
MIX ARTIST
Out of Stock
RM90.00  

KPBK1009 Menyukat Solat Diri
Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat

RM22.00  

PT10A Taqwim Digital – Surah An Nisa (22inci x 16inci)
Propertime Sdn Bhd

RM1,300.00  

TBMJ1026 – Majalah Solusi 26 – Apakah nilai anda?
MIX ARTIST

RM9.00  

TBBK1169 – Diari Hamil
Khairun Nisa Zakaria

RM26.00  

TBBK1168 – From Cat Stevens to Yusuf Islam
Herman Aksan

RM20.00  

AZCD1001 – Edisi Premium (carikata 2010)
Carikata

RM290.00  

MMSS1006 – CD Taalim – Baitullah
Kiddie World

RM20.00  

HSSB1001 – Ubat Daripada Sumber Babi
Abd Rahman, B. Pharm

RM39.90  

ABSB1021 – SPIK2 Buli AAPT
Mohd Shah A’shaari

RM12.90  

PTSB1026 – Travelog Haji + VCD (Edisi Kemas Kini)
Muhd Kamil Ibrahim

RM29.00  

GMBK1001 – Balik Kampung (Komik)
Abbas Alias Jaafarkamin

RM10.00  

AMBK1121 – Ana Solehah – Komik
Kak Adah

RM5.90  

AMBK1068 – Jawi (Buku Teks)
Saadah Taib

RM5.90  

GIDV1001 – DVD Siri Panduan Ibadat Haji (Ifrad)
Haji Tengku Aziz bin Raja Abdullah

RM50.00  

GB0087 – Rumahku Ofisku
Mazneera Zainal

RM18.00  

GB0025 – Satu Rasa Dua Hati
Pahrol Mohd Juoi

RM22.50  

ICBK1001 – Kata-kata 50 Tokoh berpengaruh dan cerita di sebaliknya
Mohd Dzul Khairi Mohd Noor

RM15.00  

TBMJ1005 – Majalah Solusi Isu 5 Edisi Ulang Cetak- Mengurus Nyawa
MIX ARTIST

RM9.00  

Map Of On9 Communities

E-book Tutorial Blog Wordpress.com

Dapatkan e-book percuma  Tutorial Blog WordPress.com untuk peringkat asas.

Get free e-book  Tutorial Blog WordPress.com for beginner.

Belajar membuat blog WordPress.com dalam Bahasa Melayu.

Kisah air masin dan air tawar & sungai di dasar lautan

وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا

 

Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.”

(Al Furqan 25:53)

Jika saudara termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery’ pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau.  Dia  seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis.  Orang tua berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke pelbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.   Continue reading

Mobile Cities of the future

In the 21st century, humans are increasingly on the move, traveling across the globe and perhaps, sometime in the future, across the galaxy. We’ve already got enormous cruise ship ‘cities on the sea’, but what about other kinds of mobile cities? Science fiction, concept designers and architects have brought us these 11 awesome ambulatory urban centers ranging from post-apocalyptic escapes on wheels to massive castles that float around in the sky.

Continue reading

By Testingunderground Posted in New

Learn WordPress.com


From Zero to Hero…….

Always wanted to be a blogging superstar? Or simply want to learn your way around WordPress.com?

You’ve come to the right place. Go from blogging zero to blogging hero in 10 quick levels.

Let’s Get Started. »

via Learn WordPress.com.

Mencari erti Istiqamah

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA
NEGERI SEMBILAN

ADAKALANYA fikiran kita rasa berserabut, perasaan kita rasa tidak menentu. Apa yang kita buat rasa tidak kena. Solat dan ibadah tidak dapat dirasa kemanisannya. Seolah-olah ada sesuatu yang perlu kita dapatkan untuk menenangkan fikiran dan hati kita yang berkecamuk.

Lihat sahajalah apa yang berlaku di sekeliling kita, pembunuhan di sana-sini. Pelacuran yang berleluasa. Anak-anak yang derhaka kepada kedua ibu bapa, remaja-remaja yang terjebak dan hanyut dalam gejala sosial, pembuangan bayi yang tidak berdosa menjadi-jadi.

Kehormatan umat Islam dipersendakan dan bermacam-macam lagi. Semuanya menyayat hati dan perasaan kita. Itu tidak termasuk tekanan kerja dan pengajian yang terpaksa kita harungi setiap hari.

Jalan meraih ketenangan  Continue reading

Floating Cities: Last-Hope – Watery World

With so many visions of humanity’s future involving the devastating effects of climate change, architects are looking toward a life without land: entire self-contained cities purposefully built on water complete with housing, schools, hospitals, restaurants and shops. These floating city concepts range from recycled oil rigs to what could be the largest structure ever built (if we ever discover a material strong enough to bear the weight, that is.)

Continue reading

Lilit benang hitam amalan syirik?

 

 

Soalan

 

MENJADI kebiasaan atau kelaziman di kampung saya, apabila terdapat kanak- kanak menghadapi masalah kesihatan khususnya yang kerap menangis lebih daripada biasa, dibawa kepada perawat, lalu tangannya diikat dengan benang hitam atau benang berwarna lain, dengan pelbagai warna sebagai ikhtiar untuk perlindungan daripada pelbagai gangguan. Apakah rawatan dan amalan seperti ini diharuskan oleh syarak?  Continue reading

Bolehkah mengamalkan ilmu yang diperolehi daripada mimpi?

 

 

Mimpi adalah permainan tidur. Kebanyakan mimpi berlaku hasil daripada khayalan, imaginasi manusia tentang sesuatu hal dan gambaran yang amat diingini atau ditakutinya. Mimpi juga biasanya mainan syaitan yang ingin menyesatkan manusia melalui mimpi. Sesuatu yang berlaku dalam mimpi itu jarang sekali menggambarkan yang sah ataupun yang sebenar.

 

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Ibn Abbas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, maksudnya :

 

“Tidak tinggal daripada nubuwwah (kenabian) melainkan mimpi-mimpi yang benar (al-Ru’ya al-Sadiqah).”

 

Mimpi-mimpi yang benar ini amat jarang berlaku. Kadangkala dilihat sebagai benar, namun apabila diteliti ia tidak benar sama sekali. Mimpi manusia biasa tidak serupa dengan mimpi Anbia dan al-Mursalin. Mimpi para Anbia dan al-Mursalin adalah benar sedangkan mimpi manusia biasa lebih banyak terdedah kepada pelbagai penipuan Iblis.

 

Persoalannya :

Bolehkah mengamalkan ilmu yang diperolehi daripada mimpi?

 

Secara umumnya Islam meletakkan saluran yang tertentu untuk menyebarkan ilmu.

Firman Allah SWT dalam surah an-Nahl ayat 43, maksudnya :

 

“Kami tidak mengutus Rasul sebelummu wahai Muhammad, melainkan daripada kalangan orang lelaki yang kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu kepada orang-orang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui.”

 

Istilah yang digunakan dalam ayat ini adalah ahl al-Dhikr, iaitu orang yang dapat mengingatkan kamu kepada Allah SWT. Siapa lagi kalau bukan ulama yang muktabar. Salah satu tuntutan syarak ialah kita mengambil ilmu daripada ulama yang muktabar.

 

 

 

 

Dalam konteks ini, sudah ramai ulama dalam masyarakat yang boleh membantu anda melakukan ibadah. Jika anda memerlukan kepada orang yang boleh mendampingi dan menunjuk ajar ilmu perubatan sama ada perubatan alopati atau berasaskan doa dan ayat-ayat al-Quran, anda boleh mendapatkannya dengan mudah. Jangan mengambil ilmu daripada mimpi yang anda sendiri tidak pasti siapakah yang ditemui dalam mimpi itu.

 

Oleh yang demikian, ada dua kemungkinan sama ada arahan di dalam mimpi itu benar daripada orang yang benar-benar bertakwa kepada Allah SWT atau berkemungkinan hanya lakonan Iblis. Anda dinasihatkan jangan mengambil risiko kerana mentaati mimpi amat terdedah kepada risiko yang begitu besar, iaitu melakukan ibadah bukan kerana Allah SWT tetapi kerana syaitan.

 

Wallahu a’lam.

 

 

 

_______

 

Dipetik dari kitab :

“Menjawab Persoalan Makhluk Halus : Kaitannya Dengan Penyakit Dan Pengubatan – Bersama Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din”.

 

Sila dapatkan naskah anda sekarang untuk perincian yang lebih jelas :

http://www.facebook.com/note.php?note_id=450181519011

 

By Testingunderground Posted in New

Penyakit Kencing Manis

 

 

Penyakit kencing manis

 

 

ataupun DM (Diabetes melitus; Inggeris = diabetes mellitus) merupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan hiperglisemia (tinggi kandungan glukosa dalam darah), terutamanya selepas pengambilan makanan, pada penghidapnya.

 

Secara umumnya, penyakit kencing manis dapat digolongkan sebagai :

  • Diabetes jenis pertama (I)

DM-I juga dikenali sebagai diabetes bersandar insulin (IDDM – ‘Insulin Dependent Diabetes Mellitus’) atau diabetes awal remaja. Diabetes jenis I dicirikan dengan kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas. Biasanya, penghidap diabetes jenis pertama mula mendapat simptom penyakit semasa kanak-kanak atau remaja. Disebabkan oleh kegagalan penghasilan insulin semula jadi oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dari luar untuk pengawalan tahap glukosa darah.

  • Diabetes jenis kedua (II)

DM-II boleh disebabkan oleh kerintangan insulin (penurunan sensitiviti tisu badan terhadap insulin) dan/atau penghasilan insulin yang berkurangan. Diabetes jenis II, oleh kerana masih mempunyai sedikit sebanyak insulin dari pankreas, boleh dikawal secara pemantauan pangambilan makanan, pengurangan berat badan, bersenam, dan pengambilan ubat secara makan/suapan (suntikan insulin diperlukan dalam keadaan tertentu sekiranya pengambilan ubat secara makan kurang berkesan atau memberi kesan samping serius kepada pesakit).

rujukan lanjut di : http://ms.wikipedia.org/wiki/Penyakit_kencing_manis

 

 

 

 

 

Tips kesihatan untuk menghadapi masalah Kencing Manis :

Continue reading

Wireless at the speed of plasma

Antennas that use plasma to focus beams of radio waves could bring us superfast wireless networks

BEFORE you leave for work in the morning, your smartphone downloads the latest episode of a television series. Your drive to work is easy in spite of fog, thanks to in-car radar and the intelligent transport software that automatically guides you around traffic jams, allowing you to arrive in time for a presentation in which high-definition video is streamed flawlessly to your tablet computer in real time.

This vision of the future may not be far off, thanks to a new type of antenna that makes use of plasma consisting of only electrons. It could revolutionise high-speed wireless communications, miniature radar and even energy weapons.

Existing directional antennas that transmit high-frequency radio waves require expensive materials or precise manufacturing. But the new antenna, called Plasma Silicon Antenna, or PSiAN, relies on existing low-cost manufacturing techniques developed for silicon chips. It has been developed by Plasma Antennas of Winchester, UK.

Continue reading

Bidadari Syurga Dunia

“  Keistimewaan yang Allah berikan kepada wanita terlalu banyaknya ”

“ Kasihnya Allah kepada wanita.. ”

Itulah kata-kata yang paling mudah digunakan untuk menggambarkan ‘ layanan ’ istimewa terhadap wanita dalam Islam. Sesungguhnya, tidak akan ada mana-mana ajaran, ideologi, isme atau agama lain yang dapat melayan wanita dengan sebegitu baik sepertimana Islam melayan wanitanya. Malah, kalau bergabung pun kesemua wanita yang cerdik pandai, berharta dan berkuasa di seluruh dunia ini untuk menambah hak dan pengiktirafan buat mereka, mereka pasti tidak akan mencapai taraf kemuliaan serta layanan baik yang Allah Subhanahu wata’ala tawarkan buat seorang wanita di dalam Islam.

Namun, ramai wanita yang tidak memahami hal ini. Lantaran itu kebanyakan mereka tertipu oleh nafsu sendiri dan merasa terkongkong dengan amalan atau larangan tertentu yang digunakan ke atas wanita Islam seperti amalan menutup aurat, larangan bergaul bebas, poligami, larangan wanita menjadi pemimpin dan lain-lain lagi. Mereka cukup takut dan gerun dengan kesemua amalan atau larangan yang dianggap sangat menindas wanita. padahal kalau dikaji setiap satu amalan atau larangan itu, mudah sahaja untuk melihat hikmah dan kebaikannya kepada kaum wanita itu sendiri.

Lalu kita melihat apa yang diperjuangkan oleh pejuang-pejuang hak wanita ialah mereka kalau boleh tidak mahu sembarang sekatan dikenakan ke atas mereka. Tentulah ini tidak muhasabah. Sedangkan manusia sendiri banyak membuat peraturan-peraturan serta larangan itu dan ini, atas alasan hendak menjaga keselamatan diri atau masyarakat awam. Contohnya, dalam soal lalu-lintas, terlalu banyak peraturan dan larangan yang manusia buat seperti jangan memandu melebihi had laju, tidak boleh letak kereta di garisan kuning, mesti berhenti apabila ada isyarat lampu merah, mesti hidupkan lampu selepas pukul 7 malam dan berbagai-bagai lagi. Kalau dalam bidang sekecil ini pun perlu banyak peraturan dan larangan, sudah tentulah dalam bidang kehidupan lebih memerlukan lagi, dan lebih-lebih lagilah kalau skopnya itu jauh lebih luas iaitu untuk keselamatan dunia dan Akhirat.

Allah sebenarnya sangat kasih dan memuliakan kaum wanita. Segala suruhan dan larangan yang Allah kenakan ke atas kaum wanita tidak lain dan tidak bukan ialah untuk memastikan keselamatan dirinya dan masyarakat dan sekali-kali bukan untuk menyusahkan mereka. Tetapi, atas hujah dan alasan apa dakwaan ini dibuat,..??? Mari kita lihat satu persatu pengiktirafan yang diberikan oleh Allah kepada wanita, sama ada setara langsung atau pun tidak.

Continue reading

Kisah Nabi Adam

Al-Baqarah

Baqarah [30] Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat:Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.

Baqarah [31] Dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar.

Baqarah [32] Malaikat itu menjawab: Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Baqarah [33] Allah berfirman: Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka. Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman: Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?.

Baqarah [34] Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; dia enggan dan takbur dan menjadilah dia dari golongan yang kafir. Baqarah [35] Dan kami berfirman: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu dalam Syurga dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai dan janganlah kamu hampiri pokok ini; (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang zalim.

Baqarah [36] Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan mereka berdua dari Syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat yang mereka telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: Turunlah kamu! Sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa (mati).Baqarah [37] Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani.

Baqarah [38] Kami berfirman lagi: Turunlah kamu semuanya dari Syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Continue reading

Siapakah Wong Fei Hong ? Benarkah beliau muslim?

WONG FEI HONG @ FAISAL HUSSEIN WONG


Oleh: Mazrina Mohd Mokhtar

Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film “Once Upon A Time in China”.Dalam filem itu, karakter Wong Fei Hung dimainkan oleh aktor terkenal Hong Kong, Jet Li. Continue reading

Free SMS to Handphone from mostsms.com

Hantar SMS ke semua nombor talian handphone mudahalih anda dengan PERCUMA

Free SMS

Send free SMS to any mobile in Malaysia.

Simplicity

Developed with its quick and easy control panel.

Phonebook

Keep all your contacts organized for easy access.

SMS Templates

 

1) REGISTER FREE SINI ( Sign up with valid mobile)reg dgn hp yang aktif

2) Selepas Register.. Pin akan di sms ke hp
A SMS pin will send to your mobile

3) Daftar masuk dan tukar no pin anda dan mulakan sms
Login to change your pin and begin SMS

The Story of Saba (people who reside in lanat God)

Saba was built in the southern Arabian peninsula in the 11th century BC, is a great civilization. The Sabaean kingdom is located in what is now the Aseer region in southwestern Yemen…

The Qur’an presents the story of Prophet Solomon and the Queen of Saba are very detailed. However, there is another story in the Qur’an about these people, is about their terrible destruction.

The oldest manuscript which states the existence of The Saba are annual war records from the time of the Assyrian king, Sargon II. According to this inscription, Sargon called Saba as one of the country that pay tribute to him. This is definitely the oldest record of the country preaching the Saba. Note that preach the ancient Saba stated that, as with Phunisia nation, they are the country that perform commercial activities, and a number of important trade routes in the northern Arabian exist within their power. Population Saba famous in history as a nation civilized. Inscription from the rulers of Saba often talk about “improvement”, “financing”, “development”. Continue reading